werkwijze

intake

Tijdens het eerste contact bespreken we in het kort de problematiek en de hulpvraag. 

 

Een intake bestaat vervolgens uit drie sessies: 

 

• een observatie met de ouders,

• een observatie zonder ouders en

• een oudergesprek.

 

Tijdens de observaties kijk ik voornamelijk hoe je kind (zich) beweegt tijdens de opdrachten, spellen en interactie.

Daarbij let ik op balans, kracht, flexibiliteit, focus, motivatie, afstemming/samenwerking, reactiesnelheid en ritme/tempo.

In het oudergesprek bespreken we de observaties en een eerste opzet van het behandelplan. In de volgende sessies werk ik in principe met het kind alleen. Desgewenst mogen de ouders ook aanwezig zijn. Contact en overleg met andere behandelaars en school maken wanneer nodig en/of gewenst ook deel uit van de begeleiding.

vervolgsessies

Voelend en bewegend leren

Afhankelijk van de hulpvraag en de leeftijd van het kind, gaan we spelenderwijs ontdekken en leren.

 

Daarbij gebruik ik voornamelijk allerlei spel- en oefenvormen met materialen (o.a. een zitbal, balanstol, touw, pittenzakjes, stootkussen, matten).

Behalve het oefenen wat er nog niet zo goed gaat (aanvullen van de ‘ontbrekende’ kwaliteiten), sta ik samen met het kind ook stil bij wat er wel goed gaat, en hoe hij/zij die eigenschap kan gebruiken op andere gebieden. Bij heel jonge kinderen gaat dit spelenderwijs, bij iets oudere kinderen praten we er ook over.

Daarnaast gebruik ik verschillende soorten coachingskaartjes en spellen die dit leren ondersteunen en het zelfvertrouwen vergroten.