voor je kind

voelen en leren

Kinderen ontdekken de wereld om hen heen al voelend en bewegend. Hierdoor ontwikkelen ze gevoel voor zichzelf en leren ze de omgeving kennen waarin ze leven. Kinderen denken niet na over wat ze voelen. Als contact goed voelt, gaan ze er naartoe, als het niet goed voelt, gaan ze erbij vandaan. 

 

ontwikkeling

Elk kind ontwikkelt zich op zijn eigen en unieke wijze. Wanneer kinderen zich goed voelen, verloopt deze ontwikkeling ongestoord en vrij.

Maar als een kind niet lekker in zijn vel zit - door een gebeurtenis in zijn leven, in het gezin of op school (scheiding, overlijden van een familielid, gepest worden) of door zijn eigen problematiek (bijv. faalangstig zijn, hooggevoeligheid, leer- of gedragsproblemen) – kan het zich gaan afsluiten en in de knoop raken met zijn emoties, met als gevolg dat het contact gaat vermijden. De ontwikkeling stagneert en het kind gaat ander gedrag vertonen.

 

haptotherapie

Als haptotherapeut onderzoek ik spelenderwijs waar de ontwikkeling van jouw kind verstoord is, welke kwaliteiten hij/zij minder inzet en welke hij wel gebruikt. In de begeleiding wordt het voelend vermogen aangesproken om de ontwikkeling weer op gang te brengen en de balans te herstellen.

Daarbij gebruik ik voornamelijk allerlei spel- en oefenvormen met materialen (o.a. een zitbal, balanstol, touw, pittenzakjes, stootkussen, matten). 

 

Haptotherapie is een beweeglijke en speelse manier voor kinderen om:

 

• zelfvertrouwen te vergroten

• weer in balans te komen

• contact met zichzelf en de omgeving te herstellen

• beter om te gaan met emoties of problemen 

indicaties

• faalangst

• gebrek aan zelfvertrouwen

• hoogsensitiviteit

• gedragsproblemen 

• pesten

• concentratieproblemen

• leerproblemen