Coronaprotocol


13 mei 2020

 

Gelukkig mag ik weer behandelen, maar omdat het Coronavirus nog steeds actief is, zijn er vanuit de beroepsorganisaties bepaalde spelregels opgesteld voor jullie en mijn veiligheid.

 

Wat ik van cliënten vraag:

  • Draag zorg voor je eigen (hand)hygiëne: was regelmatig je handen, ook voorafgaand aan de afspraak, bij binnenkomst in de praktijk;
  • Blijf thuis indien je zelf, of een van je gezinsleden, symptomen hebt van verkoudheid, koorts of griepachtige verschijnselen. Je wordt geacht de afspraak te annuleren of contact met me op te nemen om dit te bespreken. Tot nader order worden deze annuleringen, ongeacht of deze tijdig zijn, niet in rekening gebracht;
  • Neem een eigen waterflesje mee. Ik bied geen drinken aan.
  • Neem een schone handdoek en schoon (hoes-/bad)laken mee. Was deze thuis op 60°;
  • Hoest en nies in je elleboog of gebruik tissues, en gooi die meteen na gebruik weg, desinfecteer daarna je handen (een flesje desinfectiemiddel en de prullenbak staan klaar).
  • Ga verstandig om met alle adviezen, en maak weloverwogen keuzes in sociale contacten.

 

 

 

Preventieve maatregelen in de praktijk:

 

 

  • Zelf houd ik mijn gezondheidstoestand scherp in de gaten. Het hele jaar door nies en hoest ik soms, dat is in deze periode ook zo. Wanneer dit verandert en ik klachten van neusverkoudheid, hoesten of keelpijn ontwikkel of koorts krijg, stop ik met werken en zeg ik afspraken af.
  • Ik plan mijn afspraken zo, dat de tijd in de wachtruimte tot een minimum wordt beperkt;
  • In de wachtruimte staan de stoelen zo opgesteld, dat je altijd op minimaal 1,5 meter afstand bent van medepatiënten, mochten die er toch nog zijn. Er is ruimte genoeg om elkaar te passeren. Kom op tijd, maar niet meer dan 5 minuten te vroeg;
  • Het toilet is tijdelijk niet te gebruiken, ga vooraf thuis naar het toilet;
  • Kom zoveel mogelijk alleen. Een van beide ouders kan met hun kind (tot 12 jaar) meekomen. Je loopt mee de behandelruimte in en gaat bij aanvang van de behandeling naar buiten. Je kunt niet in de wachtkamer wachten tijdens de sessie;
  • Neem zo min mogelijk spullen mee en stop spullen die noodzakelijk zijn, weg in tas of jaszak;
  • Bij binnenkomst word je verzocht je handen te wassen en te desinfecteren;
  • Voorafgaand aan de afspraak stel ik een aantal vragen (Triage) om vast te stellen of behandelen veilig;
  • Ik begroet en neem afscheid van cliënten zonder lichamelijk contact;
  • Voor en na de behandeling was ik mijn handen met zeep;
  • Ik open sluit alleen zelf de deur naar de behandelkamer;
  • Het gesprek tussen ons vindt plaats op 1,5 meter afstand;
  • Voor zover noodzakelijk en mogelijk geef ik instructies en oefeningen op minimaal 1,5 meter afstand en wordt fysiekcontact tot een minimum beperkt;
  • Aanraken is weer toegestaan, ik doe dit alleen met wederzijdse instemming en indien gewenst met gebruik van een mondkapje;
  • Op de bovenste helft van de behandelbank ligt doorzichtig tafelzeil, zodat dit gedeelte ook schoongemaakt en ontsmet kan worden;
  • Na elke cliënt maak ik contactpunten in de behandelkamer en gebruikte materialen schoon en desinfecteer deze.
  • Indien je je angstig voelt om te komen, dan blijft een telefonisch of video-consult ook mogelijk. Deze consulten worden conform de eisen van de zorgverzekeraar (tijdelijk) gedeclareerd en tellen mee in uw totaalaantal vergoedingen;
  • Ik bereken geen kosten wanneer de afspraak (vlak van tevoren) wordt afgezegd;


Afspraken gebruik wachtruimte & keuken Oosterstraat 1F

 

 

 

Algemene afspraken:

 

  • We houden ons aan de algemene richtlijnen van het RIVM (betreft handen schudden, hoesten, niezen etc) en onze diverse beroepsverenigingen;
  • We checken van tevoren of onze cliënten of hun huisgenoten klachten hebben en indien nodig verzetten we de afspraak;
  • We plannen onze afspraken zodanig dat er tussendoor voldoende ruimte en tijd is om schoon te maken volgens de checklist;
  • Als we elkaar tegenkomen in de wachtkamer, keuken of elders houden we 1,5 m afstand van elkaar;
  • Er wordt aan cliënten geen drinken meer aangeboden; zij moeten zelf een waterflesje meenemen.

 

 

Wachtkamer:

 

  • De wachtkamer is gesloten. We plannen onze afspraken zodanig dat cliënten niet in de wachtkamer hoeven te wachten. Ouders van jonge kinderen kunnen uiteraard halen en brengen, maar nemen niet plaats in de wachtkamer;
  • Er staan minder/geen stoelen en de stoelen die er staan, staan 1,5 meter uit elkaar;
  • Er is geen speelgoed in de wachtkamer;
  • Het zwerfboekenstation is omgedraaid en daarmee niet toegankelijk;
  • Bij binnenkomst en bij het weggaan wassen cliënten hun handen en drogen hun handen af met papieren handdoekjes.
  • We vragen cliënten om vooraf thuis naar het toilet te gaan.
  • Als ze toch gebruik maken van het toilet op de praktijk, wassen ze daarna opnieuw hun handen in de keuken.
  • Als cliënten bij binnenkomst of weggaan elkaar tegenkomen, helpen we ze om afstand te houden en op een handige manier elkaar te passeren in de wachtkamer en keuken.
  • We raken de klapdeurtjes niet aan met onze handen. We duwen ze open met ellebogen of onze rug.

 

 

Schoonmaak wachtkamer en keuken:

 

  • We gebruiken de schoonmaak checklist om transparant te zijn naar collega’s en cliënten dat we de richtlijnen serieus nemen;
  • Dagelijks worden de theedoek, handdoek en vaatdoek vervangen en deze worden gewassen op 60 graden;
  • We stoffen met een natte doek en gebruiken de stofwisser niet vanwege verspreiding van stofdeeltjes (en het virus);
  • Voor het schoonmaken gebruiken we water warmer dan 25 graden of een alcoholreinigingsmiddel met minimaal 60 % alcohol.